Bibelskolen på bli-kjent-tur til Sør-Vestlandet

Torsdag like etter lunsj pakker vi inn i Caravellen og kjører til Haugli leirsted på Gyland i Flekkefjord. Vi er en gjeng på åtte stykker (fem elever – Johanne, Tina, Jamila, Sigurd og Elias), husmor – Mary Ann, en lærer – Sigbjørn Agnalt, og en student – meg, Elise Fjell).

Kjøreturen går knirkefritt og det er god stemning i bilen. Vel framme på Haugli spiser vi kveldsmat som Lars Fossdal har stelt i stand til oss. Vi får servert brun lapskaus, og det er ikke feil!

Når maten er spist går vi ut på en liten holme i nærheten. Her møter vi på tre lunefulle sauer, og en av oss holder på å bli stanget ned av den ene … Etter denne hendelsen lar vi sauene være i fred, og vi går heller ned til vannet og kaster fiskesprett. Når denne aktiviteten er brukt opp for denne gang, går vi tilbake og spiller fotball. Konkurranseinstinktet setter oss i høygir og vi løper rundt etter ballen. Når ballen er blitt sparket rundt ei stund og vi er andpustne og svette går vi inn og øver på sangene vi skal synge på møtene senere i helga. Innimellom tonene spiste vi nøtter, sjokolade og chips, og vi må selvfølgelig lage en konkurranse av dette også – om å klare å kaste og ta imot flest nøtter med munnen. Så er det på tide å gå og legge seg.

Fredag

Neste dag står vi opp til nydelig vær. Vi spiser frokost, og har etter det en halvtime hvor vi leser i Bibelen og ber hver for oss. De fleste går ut og setter seg – noe som er veldig fint.

Når vi hadde lest satte vi oss inn i minibussen for å dra på guidet tur rundt Jøssingfjorden. Vår turguide – Lars Fossdal – var i godt humør og kjørte oss trygt rundt hele fjorden! Det ble flere stopp, for vi levde opp til rollen som turister – mange bilder skulle tas og vi måtte selvfølgelig se på steiner, fjell, trær, hus og vann. Første stopp var i Flekkefjord for å kjøpe inn nødvendig sjokolade og annet godt til turen videre.

Vi stanset ved Helleren og gikk rundt og tok enda flere bilder, av oss selv og det vi så rundt oss. Her fant vi blant annet ei flyndre, og den måtte vi selvfølgelig prøve å ta på! Vi utforsket husene både inni og utenpå, vi skreiv i gjesteboka og stilte oss under vannet som drypte ned fra fjellet over husene (noen av oss ble våtere enn andre, for vannet var litt uberegnelig).

Etter hvert ble det tid for å spise nistepakkene våre. Vi stanser på et utkikkssted med utsikt over fjorden. Det er fantastisk utsikt! Man blir så liten når man ser det mektige skaperverket, og man ser litt av Guds storhet. Lunsjen smakte veldig godt og vi blir gode og mette.

Siste stopp på denne turen var på Sogndalstrand – ei nydelig lita bygd på kysten. Vi gikk langs gaten (det var bare ei hovedgate her), leste i bøkene i utebibliotekene, prøvde benkene, spiste bjørnebær, så utover havet og fikk is fra Sigbjørn. Etter enda flere bilder, flere spenstige hopp og fekting med brennesler kjørte vi tilbake til Haugli for å grille. Det var meget vellykket! I stedet for å lage taco som var den egentlige planen lagde grillet vi kjøttdeig og pølser.

På kvelden var vi med på møte på Moi. Sigbjørn Agnalt talte og vi sang. Sigbjørn tok fram bibelordet fra Hebreerne 12:1-2. «Den stunden vi vandrer her er en kamp på liv og død. Og vi har en sky av vitner omkring oss som har vunnet kampen, og de vitner om at det er vits i å kjempe – det er mulig å nå fram. Hold ut – også vi kan komme helt fram.»

Når vi kom tilbake til Haugli samlet vi sammen ved, fyrstikker, marshmallows, kjeks og hyggelige mennesker og gikk ned til en bålplass ved vannet for å tenne bål og spise smores (kjeks, sjokolade og marshmallows). Det var stjerneklart og en veldig fin kveld. Vi sang svenske, norske og engelske sanger og koste oss med den klissete maten.

Lørdag

Lørdag måtte vi opp tidlig. Turen skulle gå til Preikestolen og vi skulle rekke ei ferje hvor vi skulle møte Per Bergene Holm. Vi rekker fram og kjører om bord på båten uten å betale for «rektor har betalt». Per har med seg Lydia Tobiasen, og det er veldig hyggelig at hun vil være med oss på tur. Vel over kjører vi til starten av stien som går opp på Preikestolen. Vi vandrer med freidig mot og alle er oppe på fem kvarter. Det er supert vær, nesten vindstille og ikke så alt for mye folk. Vi er også så heldige at vi blir underholdt av et korps fra Stavanger på toppen. Vi får oss en real pause på toppen – vi spiser matpakkene og sjokolade, tar bilder, titter over kanten og hører på korpset.

Veien ned går også helt fint. Vi møter på Reidar, Reidun og Lene Heian. Dette sammentreffet må dokumenteres, og vi stiller opp for å ta gruppebilde. Mens vi vandrer videre synger vi. Det ser ut til at folk liker det, for de snur seg og smiler når vi går/springer forbi. Vi klarer oss uten skader og rekker ferja tilbake over dammen igjen. Alle er enige om at det var en veldig vellykket tur.

Vel over kjører vi til Nærbø på besøk til familien Rudi Stene. Her fikk vi dusja og de serverte fantastisk pizza! Etter vi hadde spist gikk vi ut på plattingen og tok en kort strekk i sola. Vi hadde en veldig fin stund her, og nå vet vi hvor vi skal dra for å få veldig god pizza neste gang vi kjører forbi!

Det var møte på Nærbø om kvelden. Per talte og elevene + studenten + husmor sang noen sanger. Etter møtet var slutt hilste vi på kjente og ukjente og fikk slått av en prat med nye bekjente og gamle venner. Det er alltid så fint å komme til slike plasser hvor man kan møte kristne brødre og søstre og oppleve det at det er flere rundt om som går den samme veien som oss. Vi er veldig heldige som kan reise rundt og møte «familien» på ulike steder i landet!

Når vi har tatt farvel med de på Nærbø kjører vi tilbake til Haugli. Det er ganske stille i bilen – de fleste er nok ganske slitne og trette etter turen opp Preikestolen. Men når vi kommer fram til «basen» vår er det merkelig nok ganske mye energi igjen i de fleste. Vi spiller spill og koser oss utover kvelden, snakker om det som har skjedd i løpet av helga og vi kommer inn på åndelige tema også.

Søndag

Siste dagen på turen kom til slutt den også. Dagen er solfylt og det er en fornøyd gjeng som sitter og spiser frokost denne morgenen. Vi snakker om hvor heldige vi har vært med været gjennom hele helga, og hvor fint vi har hatt det sammen.

Etter frokosten vasker vi ut av rommene. Dette går radig når vi er så mange som deler på oppgavene og alle er villig til å ta i et tak. Bagasjen blir plassert i bilen og det er klart til å reise etter middagen.

Klokken 11:00 er det møte på Haugli. Per Hove taler, og han tar fram historien om Abraham. «Løft ditt blikk – ditt åndelige blikk. Vi må være opptatt av det som er der oppe. Det er spennende å være frelst. Vi har en arv som vi enda ikke har sett. Og vi må ikke glemme at vi er på reise. Som Abraham må vi bo i telt – telt, et midlertidig oppholdssted.» Vi synger igjen også – men uten altstemmen, for den er blitt hes i løpet av helga.

Når møtet er ferdig har Mary Ann laget fiskesuppe til oss. Alle som vil er velkomne til å stanse igjen og spise sammen med oss. Den er veldig god og alle nyter maten. Samtalen går lystig og det er minst like mye solskinn inne som ute.

Nå er det på tide å reise tilbake til Fossnes. Vi setter oss inn i bilen og Sigbjørn kjører. Det blir raskt stille, for etter ei helg med mange inntrykk, konkurranseinstinkt, flere fysiske anstrengelser, gode møter, rike samtaler og godt selskap er det en sliten (men fornøyd) gjeng som beveger seg hjemover.

Men helga viser seg å ikke være helt ferdig likevel! Når vi har kjørt et godt stykke og nærmer oss Arendal og Vegårshei ringer Mary Ann til Kristine Lid Bergene Holm og spør om hun og Olav har lyst på kaffegjester. Sigurd er blitt så kaffetørst, så heldigvis har de veldig lyst på besøk. Kristine har bakt kake og hun sier det bare er fint om vi kan komme og hjelpe til med å smake på den.

Vi kjører da av hovedveien og finner en mindre vi inn til Kristine og Olav. Her blir vi godt tatt imot og vi får servering av kake, boller, is og potetgull – og kaffe selvfølgelig (så Sigurd er meget godt fornøyd). Det er veldig koselig å være på besøk, og dette var en veldig fin avslutning på ei veldig fin helg!

Tusen takk for turen! Takk til dere som var med og dere som tok imot oss over alt.

Men først og fremst går takken til Gud som gav oss denne fine helga. Han ordnet med fint vær, ingen skader eller problemer, anledning til å se mye flott natur, gode venner, muligheter til å samles om Hans ord på flere steder og gode samtaler til gagn for ånd og sjel. Han har gitt oss så utrolig mye, og vi har all grunn til å ære og takke Ham for alt.

Til slutt vil jeg hilse med Salme 118. «Av Herren er dette gjort, det er underfullt i våre øyne.» (v23).