Maiskjønne Nybro

I år som så mange år tidligere reiste bibelskolen til Johannesgården, Nybro, på Kristi Himmelfärdsläger (10. – 13. mai). Vi sitter igjen med mange gode minner, sterkere vennskap og nye bekjentskap fra årets skoletur. Temaet for leiren var «Med staven i hånd» – det var fine møter som styrker en kristen vandrer på veien til Himmelen.

Se fullstendig bildealbum her.

Torsdag 10. mai sto vi opp i rett tid og kjørte til brygga i Horten for å ta ferje over til Moss. Vi kjørte en caravelle og en personbil. På ferjeleiet fant vi ut at ferjen ikke skulle gå før om en time, så vi fikk god tid til å vandre rundt på en liten strand der. Steinkasting, tusenbeinjaging, soling og sammensetting av deler av et skjelett vi fant. Det var ikke noe problem å få tida til å gå.

Resten av bilturen gikk også veldig bra. Med noen stopp på veien for å kjøpe is og drikke kaffe, et lengre stopp i Jönkjöping hvor de fleste av oss spiste thaimat, og mye prat og god stemning kom vi da fram til Johannesgården i 18-tiden. Da fikk vi kveldsmat før de to kveldsmøtene.

På det første møtet talte Marcus Söderberg med utgangspunkt i 1. Sam. 14:1-30. Det andre møtet hadde Rami Seppälä, og han talte over 2. Mos. 6:4-8. Gud ville frelse folket og han skulle være den handlende, men folket hørte ikke på ham.

På kvelden, etter at møtet var slutt, gikk vi en tur i nabolaget. Der fant vi blant annet et stort, hult tre som Sigurd klatret ned i – selvfølgelig. Han kom seg heldigvis opp igjen, så vi slapp å sage ned treet.

Neste dag begynte med «morgonbön» før frokost. Det var veldig fint vær, så vi satt ute og spiste. Når maten og kaffen var spist og drukket, var det møte. Gunnar Nilsson talte over 1. Mos. 32:22-32, hvor staven var i sentrum.

Jakob vandret med staven hele veien, og den ble hans støtte gjennom livet.

Etter en kort pause ute i sola var det et nytt møte hvor Per Bergene Holm talte. Han hadde en bibeltime med 2. Kong. 4:8-17 som tekst. Han talte om Elisa og Gehasi.

Etter møtene var det tid for middag. Da vi hadde spist, var vi en gjeng som tok oss en tur bort til DollarStore. Flere kroner senere kjørte vi ut til Elias og besøkte hjemmet hans. Det var veldig koselig å få komme hjem og hilse på nesten hele familien hans. Vi ble guidet gjennom hele huset og hagen av Elias’ yngre bror, og hans mor og søstre stelte i stand mat til oss.

Vel tilbake på Johannesgården, etter et veldig hyggelig besøk hos Peterssons, var det to møter på kvelden. Først var det Per Gustavsson som talte. Han tok fram at det er Gud som må være i sentrum i våre liv – det er fra Gud vi får alt, og det er Gud som er den handlende. På det andre møtet var det Olof Nilsson som talte, og han talte over Matt. 8:1-13. Han snakket også om at uten Gud kan vi intet gjøre.

Denne kvelden var det grillkveld. Det var ikke bare lett å få oss inn til maten denne gangen, for vi var midt i en viktig fotballkamp – Norge mot Sverige. Det var en spennende kamp og hvem som gikk av med seieren er ikke så viktig … Vi er fortsatt venner – og det er jo det viktigste!

På lørdag begynte vi dagen igjen med «morgonbön» før frokost. Etter frokosten var det to møter – først Rami Seppälä som tok fram ørkenvandringen og brukte denne som et bilde på vår vandring gjennom livet her i verden. Etter en pause var det Per B. Holm som talte om hvor viktig staven var for Jakob. Per brukte staven som et bilde på evangeliet.

Uten evangeliet om Jesus klarer vi ikke «stå oppreist», vi klarer ikke stå på dommens dag. Er du avhengig av staven i ditt liv?

Videre denne dagen bar det ut til Kalmar slott og Öland. Det var en god gjeng fra Johannesgården som dro og vi fikk en veldig fin tur. Det var nydelig maivær, så vakkert som bare Sverige kan være i mai, varmt og god stemning. På Ölands sletter stanset vi og spiste kaffemat etter hvert. Det ble litt mer enn bare spising på dette stoppet. Kongler, som det var mange av her, fløy mellom oss, og da de landet i saftbeger ble det stor baluba.

Etter flere timer ute i den flotte naturen dro vi tilbake til Johannesgården og spiste pizza. Det var godt, og vi koste oss, men da vi hadde spist bestemte vi oss for å kjøpe is. Det hadde vi hatt lyst på hele dagen. Det ble ikke kjøpt bare is… Jeg er usikker på om vi kjøpte is i det hele tatt faktisk. Men godteri ble det litt av. Vi fikk oss også en fin gåtur i det vakre Småland. Gruppebilder under rosa trær, samtaler og klatring på murer ved veien – stemningen var på topp!

Før de andre dro fra Johannesgården hadde vi en felles kveldssamling med bønn og en kort andakt. Det ble en fin stund.

Siden dette var den siste kvelden på turen, hadde vi en kosestund med snacks, vann og oreoiskake. Det var god stemning rundt bordet -med konkurranse om å drikke et glass vann raskest, latterkuler på grunn av ting som hacdde skjedd, og morsomme samtaleemner.

Søndagen kom alt for raskt, og det var allerede avreisedag. I dag som de andre morgenene var det «morgonbön» før frokosten. Etter at vi hadde spist mat var det gudstjeneste. Per B. Holm talte ut ifra Ef. 1:17-23. Han minnet oss om at det er viktig å rette blikket den riktige veien – vi må ha blikket festet på Jesus. På avslutningsmøtet talte Rami Seppälä.

Har du ditt alt i Jesus og ingenting i deg selv – da er du på den rette veien».
Ha Guds ord for øynene.
«I alt det du gjør – gjør det for Herren!»

Da møtene var slutt fikk vi servert «köttfärslimpa», noe som ble til glede for alle. Vi koste oss med det siste måltidet sammen med de svenske vennene, før vi pakket i bilen og kjørte tilbake til Fossnes.

Vi takker for en veldig fin helg i Sverige, og kan se tilbake på leiren med glede og takknemlighet. Det var gode og alvorlige møter som gav mat, kraft og mot til å vandre videre på veien hjem til Himmelen. Takken går også til Gud for at han gav oss muligheten til å reise, at han bevarte oss på veien, og at han møtte oss med sitt ord gjennom tale og sang.

Med staven i hånden må vi sammen vandre på den smale veien til målet!

Skrevet av Elise Fjell (elev 2015/2016)